Tuesday, November 20, 2012

Ceramah Dr. MAZA @AUCMS (20.11.12)



Secara keseluruhannya ceramah Dr. MAZA sangat seronok dan ber'informative'. Beliau membincangkan tentang soal cara kefahaman terhadap agama Islam, Hijrah Rasulullah, Isra' & Mikraj dan tentang perkara yang sangat mendukacitakan yang berlaku sekarang, iaitu tentang Konflik Israel - Palestine.

Ini adalah inti-pati Ceramah beliau:

1) Beliau mencadangkan 'Orang-Orang Muda' menonton beberapa filem yang bertemakan reformasi yang berunsurkan Islam/Agama iaitu Sang Pencerah (Indonesia), Sang Murabbi (Indonesia) dan Martin Luther.

2) Meramaikan lagi ahli-ahli scientist/ pakar perubatan untuk memartabatkan Islam dimata Dunia, kerana dunia dikuasai oleh kebanyakkannya dari orang Barat.

3) Memahami maksud Al-Quran dan Hadith itu dengan jelas.

4) Menerangkan bahawa Peristiwa Hijrah Rasullulah SAW bukan berlaku pada bulan Muharram, tetapi bermula pada tarikh 28 Safar.



5) Konflik Israel - Palestine.

  • Beliau memceritakan tentang kaum yahudi dimana, kaum yahudi ini tidak pernah berada dalam keadaan selesa atau selalu ditindas oleh banyak kuasa-kuasa besar pada zaman dahulu.
  • Cuma ada satu masa ketika bangsa yahudi mencapai kegemilangan iaitu pada ' Golden age of Jewish culture in Spain' dimana pada masa itu Dunia dikuasa oleh Kuasa Besar Islam. 
Di Zaman Golden Age of Jewish Culture.
(sumber wikipedia)
  • The golden age of Jewish culture in Spain coincided with the Middle Ages in Europe, a period of Muslim rule throughout much of the Iberian Peninsula. During that time, Jews were generally accepted in society and Jewish religious, cultural, and economic life blossomed.
  •  Jews (and other religious minorities) were treated significantly better in Muslim-controlled Iberia than in Christian western Europe, living in a unique "golden age" of tolerance, respect and harmony. 

Dan sekarang apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yahudi yang berbangsa Zionis ini terhadap orang-orang Islam di Bumi Gaza sekarang. Setelah bangsa yahudi telah berjaya menguasai dunia, mereka kembali menindas Islam yang pada suatu masa dahulu menerima mereka dengan terbuka. 

So kita hendaklah melakukan sesuatu untuk menolong saudara-saudara kita di Palestine. Selalulah berdoa untuk mereka. In Shaa Allah. 


Adolf Hitler once said:






"I left some Jews alive so the world could see 

why I was killing them!" - Adolf Hitler.





p/s: 
This is just my personal opinion. Peace No War. :)
Kenapa masa orang nak boikot Israel Zionist's product, orang kita asyik cakap benda nie seasonal/bermusim je. 
It's a good thing to boycott their product right. 
Samalah kalau ada orang buat baik/bertaubat, and then ada orang cakap sekejap je tu, nanti akan jadi balik perangai die yang buruk tu. 
Please encourage people to do good things, not discourage them.


THE END




No comments: